Thursday, December 17, 2009

tahun baru 1431 H~


..bismillahirrahmanirrahim..

segala puji dan syukur dipanjatkan ke hadrat Ilahi yang memberi nafas utk diri ini berjuang di bumi Allah ini..syukur !~


pada saat ini.waktu ini. sudah tiba tahun baru Hijrah. tahun-tahun yang lepas hanya tinggal kenangan. tahun demi tahun sudah berlalu. yang ada hanya masa dan tahun yang akan datang.

apa yang kita lakukan tahun-tahun yang lepas ? adakah memberi kebaikan kepada diri sendiri? keluarga? agama? adakah ia sudah cukup untuk menutup dosa-dosa kita yang lalu?
ah..bagi diri ini terlalu banyak dosa yang dilakukan.

" ya Allah, ampunkanlah dosa hambaMu ini. jauhkanlah segala bisikan syaitan yang direjam.."

tahun baru. perubahan diri yang baru. suasana baru. tahun baru sudah menjelma. aku harus memperbaharui diri. merubah diri ke arah yang lebih baik. memperbaiki diri untuk menjadi yang lebih baik daripada tahun yang lepas

~taat kepada Allah~

~taat kepada Rasul~

~taat kepada mak dan ayah~

justeru, marilah kita sama-sama melakukan perubahan. bermula dari kita, keluarga, masyarakat, negara dan seterusnya umat seluruh dunia.

sekiranya kita tekad dan bersungguh-sungguh melakukannya, Insya Allah, Allah akan mengubah nasib kita dan juga nasib umat Islam di bumi Allah ini. kerana janji Allah itu pasti !

"..Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka.."
( Ar-Ra'du : 11 )

"..ya Allah, jadikanlah perubahan ini sesuatu yang memberi manfaat dan kebaikan kepada insan lain. ya Rahman, yang Maha Membolak-balikkan hati ini, Kau tetapkanlah hatiku di atas landasan agama dan ketaatan kepadaMu, Kau tunjukkanlah aku jalan yang mendapat keredhaanMu. ya Rahim, kau jadikanlah aku di kalangan hambaMu yang bersyukur atas segala nikmat pemberianMu.."
..aminn..

..hidup ini untuk bersyukur, syukur pada yang menyakitimu, kerana dia menabahkanmu, syukur pada yang tidak mengendahkanmu, kerana dia mengajarmu berdikari, syukur pada yang menipumu, kerana dia akan meningkatkan pengetahuanmu, dan bersyukur pada yang ikhlas menghulur ukhwah, kerana ia menambah warna hidup kita..

Salam Maal Hijrah 1431 H
..Kullu 'Aam Wa Antum Bikhair..


4 comments:

  1. salam ziarah..
    m0ga hari baru, tahun baru lebih memberi sinar kebaikan & kebahGian buat semua umat Islam..
    salam Maal Hijrah..

    ReplyDelete
  2. to Azrai Ahmad Zamri

    salam ziarah juga..
    ya..moga hari baru, tahun baru ini menjadi permulaan kita utk lebih cemerlang di dunia dan akhirat..
    insya Allah :)

    ReplyDelete
  3. slm maal hijrah,
    moga tahun baru islam ini dapat kita buka kisahnya dlm redha Allah (:

    ReplyDelete
  4. ya insya Allah..
    sama2 kita juang agar dapat redha Nya :)

    ReplyDelete